Tuesday 30 August 2011

Nasi Mandi

Mandi (bahasa Arab: المندي) adalah hidangan tradisional di Yaman berasal dari Hadhramaut Yaman Provinsi dan banyak lagi Bandar Terkemuka Yaman yang dikenali sebagai Haneeth juga. Ia kini amat popular di seluruh Semenanjung Arab dan dalam banyak lagi negara-negara Arab seperti Mesir dan Syria.
Mandi biasanya dibuat dari daging (kambing atau ayam), beras basmathi, dan campuran rempah-ratus. Daging yang digunakan biasanya kambing muda dan bersaiz kecil untuk meningkatkan rasa lagi. Perkara utama yang membezakan mandi bahawa daging yang dimasak di dalam Tandoor (Taboon di Yaman) yang merupakan sejenis khas ketuhar. Tandoor biasanya lubang digali di dalam tanah dan dilindungi di dalam oleh tanah liat. Untuk memasak mandi, kayu kering diletakkan di dalam Tandoor dan dibakar untuk menghasilkan banyak haba menjadi arang. Kemudian daging digantung di dalam Tandoor tanpa menyentuh arang. Selepas itu, tanoor ditutup tanpa membiarkan mana-mana asap untuk pergi ke luar. Kismis dan kacang pain boleh ditambah kepada beras sebagai satu rasa seseorang.

Mandi dianggap sebagai hidangan utama yang disampaikan dalam acara-acara khas seperti majlis perkahwinan dan perayaan-perayaan

Mandi (Arabic: المندي‎) is the traditional dish in Yemen native to Hadhramaut Province Yemen and many other Yemeni Cities known as Haneeth also. It is now very popular in the rest of the Arabian Peninsula and in many other Arab countries such as Egypt and Syria.
Mandi is usually made from meat (lamb or chicken), basmati rice, and a mixture of spices. The meat used is usually a young and small sized lamb to enhance the taste further. The main thing which differentiates mandi is that the meat is cooked in the tandoor(Taboon in Yemeni) which is a special kind of oven. Tandoor usually is a hole dug in the ground and covered inside by clay. To cook mandi, dry wood is placed in the tandoor and burned to generate a lot of heat turning into charcoal. Then the meat is suspended inside the tandoor without touching the charcoal. After that, the whole tanoor is closed without letting any of the smoke to go outside. Raisins and pine nuts can be added to the rice as per one's taste.
Mandi is considered as the main dish served in special events such as weddings and feasts.

TANDOOR NASI MANDI
 VIDEO NASI MANDI SYRIA
FOTO MANDI OVEN
TANDOOR OVEN
NASI MANDI KAMBING 
NASI MANDI AYAM 
AYAM MANDI 
PERIUK DAN OVEN MANDI 
RESEPI MANDI 
MANALONLINE.COM 
MANALONLINE.COM2 
RENCANA MANDI 
OVEN MANDI MODEN 
MASAK NASI MANDI 
MASAK NASI MANDI2 

No comments:

Post a Comment